
Er komen circa 60 nieuwe Avenio trams voor Den Haag. Foto: Dick Muijs
Nieuwe tramremise komt mogelijk op GAVI-kavel te Ypenburg
Goed, snel, comfortabel en veilig OV is essentieel voor de mobiliteit in de stad. Om dat te kunnen realiseren zijn nieuwe trams nodig om het bestaande OV-systeem in stand te houden en is de komst van een tramremise noodzakelijk. Het college is dan ook akkoord gegaan met de uitwerking van een plan voor een tramremise op de GAVI-kavel te Ypenburg en heeft ingestemd met het opstarten van de Nota van Uitgangspunten.
Door Dick Muijs
De komende jaren draagt de Gemeente Den Haag € 35,3 miljoen bij aan de komst van nieuwe trams en het aanpassen van de lijnen. Het zou gaan om de aanschaf van circa 60 nieuwe trams die de oude GTL-8 trams moeten gaan vervangen. De laatste GTL-8 tram verlaat in 2026 de dienst.
Met de komst van de nieuwe moderne lage vloer trams wordt reizen met het Haagse OV aantrekkelijker. De nieuwe trams kunnen meer reizigers vervoeren dan de oude GTL8 (Gelede Tram Laag) voertuigen die nu nog rijden op de lijnen 1, 6, 12, en 16, respectievelijk in Den Haag, Rijswijk, Voorburg, Leidschendam en Delft. Aangezien de nieuwe lage vloer trams breder en langer zijn dan de huidige GTL8 voertuigen is aanpassing vereist voor de genoemde lijnen. Daarnaast worden voor de instroom van reizigers de nieuwe tramhaltes gelijkvloers gemaakt waardoor instappen gemakkelijk en snel gaat. De nieuwe trams bieden plek aan meer reizigers, zijn comfortabeler en beter toegankelijk voor kinderwagens, mensen in een rolstoel of scootmobiel. Langs de route komen nieuwe halteperrons die voldoen aan alle toegankelijkheidseisen.
Stalling railvoertuigen
Goede en voldoende voorzieningen voor het stallen van railvoertuigen zijn daarbij cruciaal. Zonder passende faciliteiten, variërend van overdekte remises tot open opstellocaties voor het stallen en eventueel behandelen van railvoertuigen, is het niet mogelijk om in aanvulling op de reeds aanwezige brede trams de komst van nieuwe, brede stadstrams mogelijk te maken en in de dienstregeling te laten rijden.
Voor een goede verdeling van de stalling van de nieuwe lage vloer trams is aanvullende capaciteit aan de noordzijde en aan de zuidzijde van het netwerk nodig. Aan de oost-en westkant van het netwerk zitten voldoende mogelijkheden. De bestaande remises Lijsterbes en Harstenhoekplein zijn echter voor de nieuwe lage vloer trams niet geschikt. Twee locaties komen in principe in aanmerking voor nieuwe stallingsmogelijkheden aan de noord-en zuidzijde van het netwerk: de AZC-locatie in Rijswijk en de GAVI-kavel op Ypenburg. De HTM heeft echter aangegeven dat de locatie in Rijswijk minder gunstig gelegen is dan de GAVI-kavel. De HTM heeft ook aangegeven dat zij geen aanbeveling kan starten zonder voldoende zicht op een nieuwe stallingslocatie. Daarom is het belangrijk dat de mogelijkheid van de GAVI-kavel nader wordt uitgewerkt. Het college is dan ook akkoord gegaan met de uitwerking van een plan voor en nieuwe tramremise op de GAVI-kavel en heeft ingestemd met het opstarten van de Nota van Uitgangspunten.
Onderzoek
Gemeente Den Haag start nu in nauwe samenwerking met Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) en HTM een onderzoek naar een eventuele inpassing van een nieuwe tramremise van de HTM op de GAVI-kavel. Belangrijke aandachtspunten in de Nota van Uitgangspunten worden: haalbaarheid van de locatie (draagvlak, inpasbaarheid en knelpunten, omgevingsfactoren, technische aspecten); milieutechnische aspecten in relatie tot omgeving en duurzaamheid; mobiliteitsaspecten (ontsluiting, verkeerscapaciteit); financiële aspecten; juridisch-planologische aspecten (geldende bestemmingsplannen en ruimtelijk beleid). De Nota van Uitgangspunten is eind eerste kwartaal 2021 gereed. Op basis hiervan wordt besloten of de GAVI-kavel, en onder welke randvoorwaarden beschikbaar kan worden gesteld voor de nieuwe HTM tramremise.

